|
|||||||
| Registrera | FAQ | Medlemslista | Kalender | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
||||
|
||||
|
Lancia Delta Evo1
Tjena.
Eftersom det hör till när man hänger på ett forum ska väl jag oxå starta en tråd om mitt projekt. Bilen är en Lancia Delta Evo 1 som kom ut ur fabriken 1992. Jag inhandlade den 2002, och till en början var det tänkt att den skulle få vara hyffsat orginal. Bara lite små trimm. Men även innan köpet hade jag en relativt stark aning om att det skulle spåra ur. vilket det tills slut gjorde. Började som alla andra att bygga avgasystem och ordna lite laddtryck. Sen kom det i en halvbur, motorn renoverades och trimades lite. Nu har jag haft bilen ett antal år och jag tror att alla som känner mig kan intyga att bilen har ständigt varit under nya planer och ombygnationer ( väldigt lite på vägen) Det har varit en del v-lådras mm som alltid gjort att förändringar och moddifikationer har krävts. Hösten 2006 inhandlades en ny motor som redan var färdigbyggd och preppad för att klara av lite mer effekt. Under 2007 rullade bilen ca 12mil, än en gång ombyggnationer. Så våren 2008 var det tänkt att allt skulle klaffa, alla brister var borta (trodde man) Under premiär dagarna som bilen rullade och lite små mappningar utfördes gick en toppackning. Det visade sig att diametern på packningen runt cylindrarna var lite mindre än kolvarna som sakta åt upp komp-ringarna. Hade en packning hemma så vi bytte den samma kväll. men den nya hade en skada vid olje tryckkanalen så när man körde droppade det olja på downpipen. Vid det här laget lessnade jag på dessa packningar och fick tag på en Kanon MLS packning. Även under tiden monterade jag ett Autronic SM4. Men när bilen väl var igång igen under mappning så händer det! Turboras! Ny turbo inhandlades och åter ut igen och fortsätter med mappningen, allt verkar bra och vi laddar runt 2 Bar. Dagen därpå ska jag ut och testa bilen och märker ett märkligt ljud. Efter en del felsökning och rivning av toppen Igen! ser jag att 3:ans kolv har spikat sönder. Detta trots att vi hade knack lurar, bredbandslambda och var snälla på tänningen vid högre varv. Men men det är väl inte mycket att göra än att börja om igen på nytt. Och ska man ändå göra om varför inte göra värre! Har under helgen rivit motorn helt och börjat gå igenom att göra listan. Ska uppdatera med "att göra lista" samt bilder imorgon. Mvh Peter |

Trådad visning